10-Delige TV-serie

Inspireren van Overijsselaars via regionale televisie

'Mensen vertellen mensen'

De campagne Lang zult u wonen wil ook via regionale televisie oudere inwoners van Overijssel inspireren en informeren over wat er allemaal kan om veilig zelfstandig thuis te (blijven) wonen. Een 10-delige TV-serie wordt gemaakt en uitgezonden via RTV Oost. Verschillende items uit afleveringen komen als korte filmpjes beschikbaar via YouTube.

  • De uitdaging

    ‘Mensen vertellen mensen’ is de leidraad vanaf de start van de Lang zult u wonen campagne in 2013. Het campagneteam staat voor de uitdaging om zoveel mogelijk mensen via alle mogelijke communicatiekanalen te bereiken. Niet alleen online via de website of offline via de krant en via foldermateriaal. Aanvullend is het belangrijk dat er ook campagne wordt gevoerd op de (regionale) televisie. Naast tv-uitzendingen is het de bedoeling dat het materiaal beschikbaar komt via YouTube. Op die manier kunnen deelnemers aan de Lang zult u wonen campagne makkelijk de video’s verspreiden. In 2013 maakt Lang zult u wonen acht tv-aflevering te maken. In 2015 worden er twee nieuwe afleveringen over thuis wonen met dementie aan toegevoegd, als onderdeel van de campagne Lang zult u wonen met dementie.

  • De oplossing

    Lang zult u wonen neemt Patrick Drijver van DrijverFilms in de arm en komt met RTV Oost overeen dat zij de tv-serie wekelijks zal uitzenden. Lang zult u wonen en DrijverFilms komen voor de eerste acht afleveringen tot een vast format. Lang zult u wonen zorgt voor de inhoud van de aflevering, de mensen, de locaties en de organisatie. DrijverFilms zorgt voor opname, regie en montage. Evelien Harberink doet de presentatie. Met het format volgen we in iedere aflevering de vorderingen van de verbouwingen bij de families Stoker en Vogel volgen, van eerste plannen tot en met feesttaart bij oplevering. Ook is er het onderdeel ‘Binnenkijken bij …’, waarbij bewoners in hun aangepaste huis worden bezocht en vertellen over hun ervaringen. Daarnaast geeft de serie op andere manieren veel informatie over de manier waarop mensen hun huis veiliger en comfortabeler maken. In iedere aflevering zijn er adviezen van deskundigen en er worden showrooms bezocht. Ook presenteren in iedere aflevering studenten van AKI Art & Design hun frisse ideeën. In de laatste aflevering wordt er een prijswinnaar gekozen door de jury. In 2015 wordt de serie uitgebreid met twee aflevering over langer thuis met dementie.

  • De resultaten

    De TV-serie heeft de volgende resultaten gehad:

    • Serie van acht afleveringen Lang zult u wonen – volgens vast format volgens het principe ‘mensen vertellen mensen’, met veel praktische tips en adviezen
    • Serie van twee afleveringen Lang zult u wonen met dementie
    • Uitzending door RTV Oost (tweemaal + wekelijkse herhaling)
    • Ongeveer 50 YouTube-filmpjes van interessante items uit de tv-serie
    • Artikelenreeks bij de YouTube-filmpjes, om de video’s extra bereik te geven
    • Toename van de naamsbekendheid van de campagne Lang zult u wonen in Overijssel (onderzoek door student Saxion)

Benieuwd naar de mogelijkheden?

Ook benieuwd naar hoe u ouderen kunt bereiken via televisie? Lang zult u wonen zet als expert op het gebied van ouder worden, graag haar ervaring en netwerk van communicatie-experts in. Neem gerust direct contact op.

Project details

TV is een krachtig medium met een groot bereik onder oudere mensen. De TV-serie werd versterkt door berichtgeving in lokale huis-aan-huisbladen. Met het maken van de TV-serie kregen we ook de beschikking over veel losse items die we via YouTube verspreidden en nog steeds beschikbaar zijn.

Op deze website wordt van cookies gebruik gemaakt. Verdere informatie hierover kunt u vinden in ons privacystatement. U wordt hierbij verzocht om kenbaar te maken dat u met het gebruik van cookies instemt.
Privacy